Besturingsmodel per bedrijfsproces

In een bedrijf is het belangrijk om alle processen duidelijk te weergeven. Het management is verantwoordelijk voor het aansturen van bedrijfsprocessen en het nemen van verantwoordelijke besluiten. Aan de hand van een besturingsmodel per proces is dit mogelijk voor het management.

Om het simpel te houden zullen we alleen de primaire activiteien van ChargeIT bespreken

  • Productie
  • Ingaande en uitgaande logistiek
  • Marketing en verkoop
  • Service

 

Productie

In het besturingsmodel van de productie bevinden zich twee partijen, namelijk de manager die productiewerknemers. De taak van de manager is ervoor zorgen dat alles soepel loopt en de productiewerknemers om de ChargeIT dynamo’s en powerbanks te produceren.

Het management heeft direct contact met de productiewerknemers. Het management geeft de productiewerknemers informatie over hoeveel er geproduceerd moet worden, de kwaliteitseisen en correcties. Dit heet aansturingsinformatie. Wanneer de productiemedewerkers hier reactie op geeft heet dat bijsturingsinformatie.

 

Ingaande en uitgaande logistiek

Net zoals het besturingsmodel van productie is hier een manager en een uitvoerende partij. Bij ingaande en uitgaande logistiek gaat de aansturingsinformatie die het management geeft aan de uitvoerende partij vooral om hoeveel pakketten er op dag verzonden moet worden of hoeveel pakketten er per week binnen moet komen. De reactie de uitvoerende partij geeft aan het management heet bij dit besturingsmodel wel anders, namelijk: verantwoordingsinformatie. Deze informatie bestaat voornamelijk uit of de pakketten op tijd geleverd zijn of er problemen waren tijdens de levering of het ontvangen van pakketten.

 

Marketing en verkoop

Het management geeft de marketingafdeling stuurinformatie in targets, het is de taak van de marketingafdeling om deze targets te halen en vervolgens te gaan verantwoorden bij het management, de verantwoordingsinformatie. Deze informatie zal bestaan uit hoeveel er verkocht is, wat er overblijft en wat er beter kan.

 

Service

Tot slot van de primaire processen is service. Doormiddel van dit proces zorgt ChargeIT voor de juist banden met de klanten. Dit proces beantwoordt de vragen, behandeld de klachten en reageert op opmerkingen van klanten. Als klanten niet tevreden zijn, komen ze terecht bij de afdeling service.

De serviceafdeling geeft informatie aan het management over waarom klanten bijvoorbeeld ontevreden zijn. Het management kijkt vervolgens hoe die klachten opgelost kunnen worden en stuurt dan aansturingsinformatie naar de uitvoerende met de oplossing voor deze klachten.