ADOF

Met het ADOF model wordt de website beoordeeld op vier vlakken: 

  • Accessibility 
  • Design 
  • Offer 
  • Fulfilment 

 

Het model is ontwikkeld door in 1997. Huizingh heeft door middel van deze vier factoren een maatstaaf gemaakt voor websites.  

Accessibility: 

Accessibility is het Engels voor toegankelijkheid. Dit staat dus ook voor de bereikbaarheid van de site. Wordt het de doelgroep makkelijk gemaakt om de site te vinden? Dit klinkt in eerste instantie best makkelijk maar in de praktijk is dit nog best moeilijk. Een van de voornaamste maatregelen om je site erg toegankelijk te maken is door de site bekend te maken via Google. Google is namelijk de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Ook verwijzingen op andere sites is erg bruikbaar. 

 

Design: 

De vormgeving van de site bepaalt hoelang een bezoeker gebruik wilt maken van je website. Als je website erg ingewikkeld is zullen de bezoekers zo weer vertrekken. Er wordt hiervoor aanbevolen dat je gemakkelijke koppen gebruikt met simpele tekst. Gebruik dus geen rare tekens of vormen. Zorg er ook voor dat je inhoud kloppend blijft. 

 

Offer: 

Wat je aanbied op je website moet kloppend zijn en volledig. Eventuele extra informatie voor de bezoeker is van toepassing.  

Fulfilment: 

Alles wat je aanbiedt op je site en dus belooft aan de bezoeker moet overeenkomen met de praktijk. Hierdoor kan je als bedrijf klantvriendelijkheid opbouwen wat natuurlijk enorm belangrijk is voor een toekomstvisie.